به وبسایت پرتال جامع افق خوش آمدید

تبلیغات

مطالب این تارنما با استفاده از اسکریپت هوشمند خبرخوان افق گردآوری شده است . درصورت مشاهده محتوای نامربوط لینک مطلب را گزارش دهید .

تبلیغات






تحلیل محیطی با 5 C

براي پاسخگويي مناسب به نيازهاي مشتريان مي‌بايست نخست شرايط محيطي داخلي و خارجي به خوبي شناسايي شوند. علاوه بر اين لازم است تا عوامل موثر بر هر محيط بررسي شده و روندهاي محيط پويا پيش‌بيني شوند. يکي از چارچوب هاي مفيد براي انجام تحليل محيطي استفاده از تحليل 5C ‌مي‌باشد.

تحليل 5C يک بررسي محيطي بر روي پنج محدوده ويژه است که بر تصميم‌هاي بازاريابي موثر هستند. اين تحليل محيط داخلي، محيط بيروني نزديک و محيط بيروني دور را پوشش مي‌دهد.

1- شرکت / Company

خط توليد /  Product line

تصوير در بازار / Image in the market

فناوري و تجربه / Technology and experience

فرهنگ سازماني / Culture

اهداف / Goals

2- همکاران / Collaborators

شبکه توزيع / Distributors

تامين کنندگان / Suppliers

اتحاديه‌ها / Alliances

3- مشتريان / Customers

اندازه و روند رشد بازار / Market size and growth

سگمنت‌هاي بازار / Market segments

منافع مشتري (ملموس و غير ملموس) / Benefits that consumer is seeking

انگيزه خريد، ارزشهاي هديات‌کننده، مزايا در برابر هزينه‌ها / Motivation behind purchase

شخص يا واحد تصميم‌گيرنده خريد / Decision maker or decision-making unit

شبکه خرده‌فروشي، جايي که مشتري نهايي کالا را مي‌خرد /  Retail channel

منابع اطلاعاتي مشتري / Consumer information sources

فرآيند خريد (مثلاً خريد ناگهاني يا محتاطانه يا ...) / Buying process

دفعات خريد ، عوامل فصلي يا دوره‌اي / Frequency of purchase, seasonal factors

ميزان خريد در هر بار / Quantity purchased at a time

روند‌ها (روند نياز مشتري يا تغييرات زماني روند خريد) Trends

4- رقبا / Competitors

رقباي فعلي و بالقوه / Actual or potential

رقباي مستقيم يا غيرمستقيم / Direct or indirect

محصولات رقبا / Products

جايگاه بازار رقبا / Positioning

سهم بازار رقبا / Market shares

نقاط قوت و ضعف رقبا / Strengths and weaknesses of competitors

5- محيط دور / (Climate (or context

سياستهاي دولتي و قوانين موثر بر بازار / Political & regulatory environment

محيط اقتصادي (سيکل بازار، نرخ نفوذ، نرخ علاقه و ديگر پارامترهاي اقتصاد کلان) / Economic environment

محيط اجتماعي‌و‌فرهنگي (روندها يا مدهاي اجتماعي) / Social/Cultural environment

محيط فناوري (دانشهاي جديد که ممکن است راه‌هاي جديد ي براي پاسخگويي به نياز مشتري باشند يا به عبارت ديگر تاثير فناوري بر نيازهاي مشتريان) Technological environment



منبع این نوشته
اشتراک گذاری مطلب
تمامی حقوق این وب سایت برای گروه آواساز محفوظ است